به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، پنج جایگاه از رتبههای تک رقمی کنکور سراسری سال ۹۴ را دانشآموزان اصفهانی کسب کردند و از این پنج رتبه، دو رتبه یک کنکور در تصاحب اصفهانیها بود.
پژمان شهبازی دستجردی یکی از این پنج دانشآموز نخبه اصفهانی است که رتبه یک کنکور در گروه ریاضی و فنی را کسب کرد و با شروع ترم تحصیلی در اولین انتخاب خود، در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل خواهد شد.
وی دانشآموز مدرسه استعداد درخشان شهید اژهای اصفهان بود و نقش مدرسه، معلمان و پدر و مادر خود را در کسب این موفقیت بسیار موثر میداند؛ اما انتظار کسب رتبه یک کنکور را نداشته و میگوید فکر میکردم اگر رتبه زیر ۵۰ کسب کنم، نتیجه مطلوبی است.
در ادامه گفتگو با پژمان شهبازی را میخوانیم:
برنامهریزی و درس خواندن را برای کنکور از چه زمانی شروع کردید؟
در زمان امتحانات نهایی برای موفقیت در امتحانات درس خواندم و بعد از یک استراحت و وقفه کوتاه، به طور جدی درس خواندن را برای کنکور سراسری شروع کردم.
روزانه چند ساعت درس میخواندید؟
روزهایی که به مدرسه میرفتم، ۵-۴ ساعت و در بعضی روزهایی که مدرسه نمیرفتیم مثلا ایام قبل از عید ۸-۹ ساعت در طول روز درس میخواندم.
زمانی که درس خواندن را شروع کردید، انتظار رتبه یک کنکور ریاضی و قبولی در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف را داشتید؟
نه، فکر میکردم اگر رتبهای زیر ۵۰ کسب کنم، رتبه خوبی است.
در آزمون و کلاس کمک آموزشی شرکت میکردید و مشاور خصوصی داشتید؟
فقط در کلاس هایی که مرسه برگزار میکرد، شرکت میکردم و مشاور نداشتم. در خصوص آزمون نیز، از تابستان در آزمونها شرکت میکردم.
تاثیر خانواده در کسب این موفقیت چه اندازه بود؟
مسلما خانوادهام تاثیر زیادی در کسب این رتبه داشتند و در واقع شرایط از همه نظر در محیط خانه و خانواده مهیا بود.
هدیه خانواده برای رتبه یک کنکور ریاضی چه بود؟
مورد خاصی نبوده و شاید بعدا برنامهای داشته باشند.
به فعالیتهای فرهنگی علاقهمند هستید و در دانشگاه این فعالیتها را دنبال خواهید کرد؟
به فعالیت فرهنگی علاقهمند هستم و مطمئنا دوست ندارم در دانشگاه تک بعدی باشم.
آیا یک دانشجو صرفا باید درس بخواند؟
دانشجو از این لحاظ که در دانشگاه وارد یک فضایی شده است که میتواند از نظر اجتماعی تاثیر گذار باشد، میتواند در دانشگاه فعالیت داشته باشد.
اگر برای هر فردی در هر زمان و دورهای فقط بحث درس مطرح باشد، نکته کارآمدی به نظر نمیرسد و نباید یکی از جنبههای زندگی را فدای جنبههای دیگر کنیم و از برخی از موارد غافل شویم.
البته با توجه به شرایط و وضعیت زمانی، ممکن است اولویتها جا به جا شود؛ اما در اصل توجه به همه جنبههای مختلف زندگی نمیتوان شک کرد.
در دوران دبیرستان فعالیت فرهنگی و پژوهشی ویژهای داشتید؟
چندین سال است که یک مجموعه در مدرسه فعالیت میکند به نام مجموعه فرهنگی شهید اژهای، که در این مجموعه فرهنگی عضو بودم و فعالیت داشتم.
خارج از مدرسه فعالیت فرهنگی داشتید؟
بیرون از مدرسه فعالیت نداشتم، اما مجموعه فرهنگی شهید اژهای نیز کاملا به مدرسه وابسته نیست و مهمترین ارتباطی که با مدرسه دارد، عضوگیری است که اعضا از محیط مدرسه هستند؛ اما خیلی از فعالیتها خارج از محیط مدرسه انجام میشد.
از رتبه هم کلاسیها در کنکور اطلاع دارید؟
در مجموع امسال برای مدرسه ما از نظر قبولی در دانشگاه سال خوبی بود و هم رتبههای دو رقمی داشتیم و هم تعداد زیادی رتبههای سه رقمی. اما دقیق نمیتوانم بگویم چه تعداد رتبه دو رقمی یا سه رقمی داشتیم، اما مسلما از ده رتبه بیشتر بود.
چه تصویری از دانشگاه در ذهن دارید، تا به حال حضور در محیط دانشگاه را تجربه کردهاید؟
پس از اعلام نتایج سعی کردم با مشورت و سئوال کردن از کسانی که قبلا در این محیط بودهاند، به درک مناسبی از محیط و شرایط دانشگاه برسم.
تا چه اندازه از شرایط خوابگاه شناخت دارید؟
تجربهای که از حضور در خوابگاه نداشتم، اما با توجه به اینکه قرار است از خوابگاه استفاده کنم، از کسانی که این تجربه را داشتهاند، سعی کردم اطلاعات بدست آورم و خوابگاه شراط جدیدی دارد که قرار است که در آنجا باشم.
یکی از مسائلی که در بررسیها به آن رسیدم، بحث تنها بودن در خوابگاه و عدم شناخت بود و از این نظر مشکلی نخواهم داشت، چون تعداد زیادی از دوستان و هم کلاسیهای مدرسه به دانشگاه شریف میآیند.
اما بحث دوری از خانواده وجود دارد و از این جهت تصمیم دارم سختیها را تحمل کنم.
فعالیت دانشگاه صنعتی شریف را در چه زمینهای پر رنگتر میبینید؟ زمینه سیاسی فرهنگی یا علمی پژوهشی؟
به نظرم در دانشگاه شریف بیشتر مباحث علمی و پژوهشی مطرح است و در این موارد بیشتر فعالیت دارد.
به یاد ماندنیترین خاطره دوران دبیرستان چه بود؟
شاید نتوان قضاوت دقیقی داشت، اما فضای مجموعه فرهنگی و اردوهایی که برگزار میشد، مثل مشهد و اردوی تفریحی اطراف اصفهان، شاید این اردوها بتوانند از همه نظر نماینده خوبی برای خاطرات خوب دوران دبیرستان باشند.
وضعیت شبکههای اجتماعی را چگونه ارزیابی میکنید؟ در دوران کنکور در این شبکهها حضور داشتید؟
دوران کنکور استفادهای نداشتم، اما فکر میکنم اگر هدف استفاده و ورود به این شبکهها معلوم باشد و مدیریت و ارزیابی از وضعیت اهدامان در این شبکهها داشته باشیم، در رسیدن به اهدافمان دچار انحراف نمیشویم.
برای بعد از دانشگاه برنامه مشخصی دارید؟
فعلا میخواهم با شروع دانشگاه درس بخوانم و با دیدن شرایط دانشگاه و محیط دانشگاه برای بعد دانشگاه تصمیم بگیرم، در حال حاضر نمیتوان به این سوال جواب داد، چون دانشگاه و شرایط دانشگاه خیلی میتواند در این تصمیمگیری موثر باشد و چراغی باید باشد تا بتوانیم آینده را بهتر ببینیم.
به عنوان نکته پایانی، توصیهای به داوطلبان کنکور دارید؟
توصیهها در حین صحبتها گفته شد و امیدوارم که همه هدفشان را به درستی شناخته باشند و به خوبی برای آن تلاش کنند و به آن برسند.